Türkiye’nin Çay İhracatı Hızla Büyüyor
Doğu Karadeniz İhracatçılar Birliği (DKİB) verilerine göre, Türkiye’nin çay ihracatı, özellikle ocak-mart döneminde önemli bir artış göstermiştir. Dünyada kar yağışı altında yetişen tek çay türü olma özelliği taşıyan Türk çayı, bu dönemde 91 farklı ülkeye, özerk ve serbest bölgelere satılmıştır. Türkiye, bu süreçte toplamda 1.083 ton çay ihraç ederek, 6 milyon 206 bin 512 dolar gelir elde etmiştir.
Çay İhraç Edilen Ülkeler
Bu kapsamda, Türkiye’den en fazla çay ihraç edilen ülkeler arasında Belçika, Birleşik Krallık ve ABD ilk üç sırayı almıştır. Ocak-mart döneminde, Belçika’ya 1 milyon 550 bin 57 dolarlık, Birleşik Krallık’a 1 milyon 112 bin 435 dolarlık ve ABD’ye 472 bin 601 dolarlık çay satışı gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, geçen yılın aynı dönemine göre farklı olarak İtalya, Ürdün, Umman, Meksika, İspanya, Papua Yeni Gine, Yunanistan, Seyşeller, Zambiya, Bahamalar, Fas, Mozambik ve Nijer gibi ülkelere de çay ihracı yapılmıştır.
En Fazla İhracat Belçika’ya Yapıldı
Rize’den, yılın ilk üç ayında Belçika başta olmak üzere toplam 19 ülkeye 670 ton çay ihraç edilmiştir. Rize, ülke ihracatının değer bazında %44’ünü tek başına karşılayarak, 2 milyon 747 bin 542 dolar kazanç sağlamıştır.
Türk Çayına Artan İlgi
DKİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve Çay Sektör Komitesi Başkanı Şaban Turgut, Türk çayının ülke ve bölge ekonomisi açısından büyük bir öneme sahip olduğunu vurguladı. Turgut, Türk çayına olan ilginin dünya pazarında her geçen gün arttığını belirterek, “Tanıtım ve ticaret heyeti programları ile ihracatın daha iyi noktalara ulaşacağına inanıyoruz. Bu yöndeki çalışmalarımıza ağırlık veriyoruz.” dedi.
İhracat Beklentileri Yüksek
Turgut, ilerleyen günlerde ihracattan beklentilerinin çok daha yüksek olduğunu ifade ederek, Avrupa ülkelerinde Türk çayına olan ilginin arttığını gözlemlediklerini belirtti. Bu ilgiyi karşılayacak kalite ve üretim kapasitesine sahip olduklarını dile getiren Turgut, Birliğin yürüttüğü ve Ticaret Bakanlığı tarafından desteklenen Turquality Tanıtım Projesi ile Türk Çayının İhracat Kapasitesinin Artırılması ve Sürdürülebilirliğinin Sağlanması adlı UR-GE projesi çerçevesinde tanıtım faaliyetlerine ağırlık vererek pazar paylarını artırmayı hedeflediklerini açıkladı. Amacımız, Avrupa, Orta Doğu, ABD ve Uzak Doğu ülkelerine ihracatın daha da artırılmasıdır.
Kaynak: Anadolu Ajansı (AA)