ABD ile Çin Arasındaki Ticaret Gerginliği ve Türk Otomotiv Sektörü
AA Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Başkanı Cengiz Eroldu, ABD ile Çin arasındaki ticaret gerginliğini ve bunun küresel ticarete etkilerini değerlendirdi. Eroldu, Türkiye’nin bu süreçte özellikle ABD pazarında traktör ve tedarik sanayisi alanında önemli bir rol oynayabileceğini ifade etti. Eroldu, düzenlediği basın toplantısında otomotiv sektörünün 2024 yılı karnesini değerlendirerek, “Türk tedarik sanayisinin ABD’ye yatırım yapması mümkün. Zaten az sayıda da olsa mevcut yatırımlar var, ancak bunların artması bekleniyor.” şeklinde konuştu.
Türk Otomotiv Sanayisi Dünyada 14. Sırada
Türk otomotiv sanayisinin şu anda dünya genelinde 14. sırada yer aldığını belirten Eroldu, kapasite artışları ile 10. sıraya yükselmeyi hedeflediklerini vurguladı. Eroldu, Avrupa’nın 3. büyük otomotiv ülkesi olmanın önemli bir hedef olduğunu ve bu alanda ihracatın 50 milyar dolara ulaştığını kaydetti.
Türkiye’deki Otomotiv Üretim Kapasitesi 2,2 Milyon
Bu yılın ilk çeyreğini birçok belirsizlik ve dalgalanma ile geçirdiklerini ifade eden Eroldu, 2024 yılında sektör olarak yatırımlara devam ettiklerini, geçen yıl Türkiye’deki otomotiv üretim kapasitesinin 2,2 milyon adede ulaştığını aktardı.
Üretim Kapasitesi Bir Yılda Yüzde 8 Arttı
Bu rakamın bir önceki yıla göre yüzde 8’lik bir artışa işaret ettiğini dile getiren Eroldu, bu kapasitenin yalnızca OSD üyelerinin üretim tesislerini kapsadığını vurguladı. Eroldu, “Buna mevcutta 175 bin adetlik Togg üretim kapasitesini de eklediğimizde, Türkiye’nin toplam otomotiv üretim kapasitesinin bugün 2,4 milyon adede yaklaştığını söyleyebiliriz.” dedi.
Türkiye’nin Otomotiv Üretim Verileri
Üretim açısından 2024’ü zor bir yıl olarak değerlendiren Eroldu, buna rağmen otomotiv sanayisi olarak gerçekleştirdikleri yatırımların meyvelerini alarak bu yıl ve sonraki yıllarda üretim rakamlarını yeniden yukarı çekmeyi hedeflediklerini belirtti.
İstihdama Katkı
Geçen yıl 37,2 milyar dolarla bugüne kadar elde edilen en yüksek ihracat rakamını elde ettiklerini ifade eden Eroldu, “İstihdam, otomotiv sanayisinin ekonomiye sağladığı önemli bir katkıdır. Ar-Ge harcamalarımızı artırarak devam ediyoruz. 21,3 milyar liralık harcama yapıldı ve bu, 2023’e göre yüzde 61’lik bir artış demektir. OSD’nin 13 üyesinin 16 Ar-Ge merkezi bulunuyor ve yaklaşık 6 bin Ar-Ge istihdamımız var. Bu açıdan, Türk otomotiv sanayisinin Ar-Ge merkezleri ve istihdamı, Türkiye sanayisi için önemli bir kaynak.” şeklinde konuştu.
ABD’de Göreceli Bir Rekabet Avantajı Ortaya Çıkabilir
Cengiz Eroldu, artan ticaret savaşları karşısında karmaşık bir ticaret ortamına girdiğimizi belirtti. Ticaret savaşı ile birlikte iklim değişikliğini göz önünde bulundurarak hedeflerin yeniden değerlendirileceğini ifade eden Eroldu, sektörün çok boyutlu bir denklemin içinde olduğunu vurguladı. Eroldu, ABD’nin otomobillere uyguladığı yüzde 25’lik tarifenin 3 Nisan’da devreye girdiğini hatırlatarak, traktör, minibüs, midibüs, otobüs ve 5 ton üzerindeki yük taşıma amaçlı ticari araçların vergi kapsamı dışında kaldığını bildirdi.
Eroldu, “Türk otomotiv sanayi açısından bakıldığında, bitmiş araç olarak ABD ile işimiz çok az. Ancak parça ihracatımız var. Traktör, minibüs, midibüs ve otobüs gibi araçlarda göreceli bir rekabet avantajı ortaya çıkabilir.” şeklinde konuştu. Türkiye otomotiv sanayisinin ABD’ye yıllık 1,4 milyar dolarlık ihracat yaptığını hatırlatan Eroldu, bunun 1 milyar dolarının tedarik sanayisi tarafından gerçekleştirildiğini ifade etti. Eroldu, “Bunun 178 milyon doları traktörden, 166 milyon doları da otobüs ve minibüsten geliyor. Yani hem traktör hem de otobüs-minibüs, göreceli olarak az etkilendiği için burada faaliyetlerimizi artırabiliriz.” dedi.
Türk Tedarik Sanayisi ABD’de Yatırımlarını Artırabilir
OSD Başkanı Eroldu, ABD’de otomotiv sanayisi açısından otobüs, traktör ve kamyon gibi alanlarda rekabetçilikte göreceli bir avantaj olduğunu dile getirdi. Eroldu, “Kamyon ve otobüs, ABD için çok spesifik bir pazar. Oradaki ürünler bize göre farklı, ama traktör pazarı bir fırsat olabilir.” dedi. Avrupa’dan ve Çin’den ABD’ye satılan traktörlerde Türkiye’nin ön plana çıkabileceğine işaret eden Eroldu, “Komponentlerde Türkiye avantajlı olabilir ama sonuçta bizim ihracatımızın yüzde 4’ü. Bunu iki katına çıkardığımızda yüzde 8 oluyor, yani etkisi çok büyük değil. Türk tedarik sanayisinin ABD’ye yatırım yapması mümkün, zaten az sayıda da olsa mevcut yatırımlar var, bunların artması bekleniyor.” şeklinde konuştu.
2024 Yılında Yüzde 70’lik Bir Toplam Kapasite Kullanımımız Oldu
Cengiz Eroldu, iç pazarda yerli üretim payına ilişkin bilgiler de verdi. Eroldu, sektörün kapasite kullanım sorunuyla karşı karşıya olduğunun altını çizerek, “2024 yılında yüzde 70’lik bir toplam kapasite kullanımımız oldu. Geçmiş yıllarda yüzde 40’lı seviyelerde olan iç pazar payımız, yüzde 30’lu seviyelere geri geldi. Bu durum rekabetçilik kaybımıza işaret ediyor.” dedi. Otomotiv sanayisine yapılan dış yatırımlardan da bahseden Eroldu, bu yatırımların olumlu yansımalarının bu yılki otomotiv sanayisi rakamlarında görüleceğini belirtti. Eroldu, bahsedilen yatırımlarla kurulu kapasitede artış yaşanacağını öngördüğünü ifade ederek, “Bu yatırımlar bizi 2,7-2,8 milyon gibi ciddi bir kurulu kapasiteye götürecek. Hedefimiz de bu kurulu kapasiteyi ne kadar doldurabileceğimiz.” dedi.