Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu’nun OECD Yükselen Pazarlar Forumu’ndaki Konuşması
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Abdulkadir Uraloğlu, Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) Yükselen Pazarlar Forumu’nda yaptığı konuşmada, küreselleşen dünyada ulaştırma koridorlarının ve transit taşımacılığın ekonomik kalkınmanın temel taşlarını oluşturduğunu vurguladı. Bu bağlamda, ulaştırma altyapısına yapılacak yatırımların, yalnızca ticaret maliyetlerini azaltmakla kalmayıp, aynı zamanda ekonomik büyümeyi de artıracağına dikkat çekti.
“Sürdürülebilir Kalkınmanın Temelinde Ulaştırma Altyapısı Var”
Bakan Uraloğlu, ulaştırma altyapısına yapılacak her bir kuruşluk yatırımın, bölgesel entegrasyonu teşvik etmede ve sürdürülebilir kalkınma hedeflerine ulaşmada büyük önemi olduğunu belirtti. İnsanların ve malların makul maliyet ve zamanla varış noktalarına ulaşımını sağlayan sürdürülebilir ulaştırma altyapısının, ekonomik büyüme için gerekliliğinin yanı sıra, ekonomik ve sosyal faydaların dengeli bir şekilde dağıtılmasına ve kalkınmanın çevresel etkilerinin yönetilmesine de önemli katkılar sağladığına değindi.
“Türkiye’nin Taşımacılık Potansiyeli Gelişiyor”
Devam eden jeopolitik gerilimler, bölgesel çatışmalar ve iklim değişikliği gibi etkenlerin lojistik zorlukları artırdığını ifade eden Uraloğlu, bu zorlukların tedarik zincirlerini kesintiye uğrattığını belirtti. Bu nedenle ulaştırma bağlantılarının kesintisiz bir şekilde devam etmesi için yeni alternatiflerin geliştirilmesinin şart olduğunu vurguladı. Türkiye’nin Asya ile Avrupa’yı birleştiren doğu-batı koridorunda doğal bir köprü işlevi gördüğünü, Kafkaslar’dan Afrika’ya uzanan kuzey-güney koridorlarının ise bu bağlamda kritik bir konumda bulunduğunu ifade etti.
Uraloğlu, Türkiye’nin konumu sayesinde, 4 saatlik bir uçuş mesafesiyle 1.5 milyar insanın yaşadığı ve 51.2 trilyon dolarlık ekonomik hacme sahip 67 ülkeye kolayca erişim sağlandığını belirtti. “Ülkemiz, kıtalararası ulaştırma koridorlarının sağlıklı işlemesinde bir nevi kilit taşı görevi görüyor. Bu ana arterlere bağlanacak diğer güzergahlarla Türkiye üzerinden geçen taşımacılık potansiyeli de katbekat artmaktadır.”
“Asya ile Avrupa Arasındaki Geçiş Süresi Kısalacak”
Bakan Uraloğlu, Türkiye’nin Avrasya ülkeleri ile tarihi ve kültürel bağları sayesinde bu bölgede iş birliği potansiyelini artırma gayretinde olduklarını belirtti. Bu çerçevede, ulusal ulaştırma yatırımlarını uluslararası koridor perspektifi doğrultusunda düzenlediklerini vurguladı. Türkiye’nin ulaşım potansiyeli ve bu alanda yapılan yatırımlar hakkında bilgi veren Uraloğlu, Orta Koridor’un önemine dikkat çekti.
Uraloğlu, Kalkınma Yolu Projesi tamamlandığında Asya ile Avrupa arasındaki geçiş süresinin mevcut deniz yollarına kıyasla 15 güne kadar kısalacağını kaydederek, “Doğu-batı koridorlarını kuzey-güney ekseninde birleştirerek küresel ticarete güç katacak bu hat, Basra Körfezi’nden başlayıp Bağdat ve Musul üzerinden Türkiye’ye uzanarak 2 bin 92 kilometre demir yolu ve 1923 kilometre kara yolu ile Avrupa’ya entegre olacak.” şeklinde konuştu.
“Yeni İpek Yolu Projesi ile Ulaşımda Devrim”
Bakan Uraloğlu, ‘Yeni İpek Yolu’ projesinin Türkiye’nin jeopolitik ve ekonomik ağırlığını artırmada büyük öneme sahip olduğunu ifade etti. Bu dev projenin Fav Limanı’ndaki ilk faz çalışmalarının hız kazandığını belirterek, bu ilk fazın 2025 yılında tamamlanmasının planlandığını duyurdu. Uraloğlu, önümüzdeki dönemde proje paydaşlarıyla bir araya gelerek yönetim ve finansman yapısını netleştireceklerini belirtti.
Uraloğlu, Irak ile Kalkınma Yolu Projesi’nin nihai anlaşmasını imzalayarak stratejik girişimlerini hayata geçirmeyi planladıklarını vurguladı. Bu adımların, Kalkınma Yolu paydaşı olan tüm ülkeleri zirveye taşıyacak bir dönüm noktası olacağına inandığını ifade etti.
“290 Milyar Dolarlık Yatırım ve Mega Projeler”
Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Uraloğlu, Türkiye’deki yatırımlarının ve başarılarının uluslararası bağlantısallığa olan bağlılıklarının bir göstergesi olduğunu belirterek, son 23 yılda ulaştırma ve haberleşme alanlarında 290 milyar dolarlık yatırım gerçekleştirdiklerini ifade etti. Sivil havacılık, demir yolları, kara yolları, denizcilik ve haberleşme sektörlerinde birçok ilki hayata geçirdiklerini vurguladı.
Marmaray projesi ile kıtaları birleştirdiklerini, Yavuz Sultan Selim ve 1915 Çanakkale köprüleri ile uluslararası ticaret yollarını açtıklarını belirten Uraloğlu, İstanbul Havalimanı ile gökyüzünde sınırları kaldırdıklarını ifade etti. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı ile Asya’dan Avrupa’ya yük taşımaya başladıklarını ve hayata geçirecekleri Zengezur Koridoru ile mesafeleri daha da kısaltmayı hedeflediklerini açıkladı.
Osmangazi Köprüsü, Avrasya Tüneli, Kuzey Marmara ve Ankara-Niğde Otoyolları gibi mega projelerle üretim merkezlerini limanlara bağlayarak lojistik verimliliği artırdıklarını belirten Uraloğlu, bu projelerin yalnızca altyapıyı güçlendirmekle kalmayıp, halkın refahını artırmayı, ekonomiyi büyütmeyi ve uluslararası bağlantıları güçlendirmeyi hedeflediğini vurguladı.
“Küresel Ulaştırma Bağlantısallığı Forumu’na Davet”
Bakan Uraloğlu, 27-29 Haziran tarihlerinde Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nın ev sahipliğinde İstanbul’da ‘Küresel Ulaştırma Bağlantısallığı Forumu’nu düzenleyeceklerini belirterek, bu forumda mega yatırımların ve güçlü iş birliklerinin tartışılacağını ifade etti. İstanbul’u ulaştırma bağlantısallığı konularının küresel ölçekte tartışıldığı bir merkez haline getirmek istediklerini belirten Uraloğlu, ulaştırma sektöründen yerli ve yabancı birçok paydaşı bir araya getireceklerini belirtti.
Uraloğlu, ulaştırma sistemlerinin tam kapasiteyle çalışmasının önündeki engelleri aşmak için güçlü bölgesel iş birliklerinin ve ortak standartların önemine vurgu yaparak, entegre bir ulaştırma ağının bölgeler arasındaki ekonomik fırsatların daha adil dağıtılmasını sağlayacağını ve daha kapsayıcı bir büyüme gerçekleştireceğini sözlerine ekledi.