Sosyal medya rekabeti artıyor

Sosyal medya ağları günümüzde pek çok insan için vazgeçilmez duruma geldi bile. Kimi kez uzaktaki sevdiklerinizi yakına taşıyan, kimi kez yıllar öncesinden okul arkadaşınıza ulaşmanızı sağlayan bu ağlar artık devasa bir teknolojik rekabete dönüşmüş durumda. ABD merkezli uluslararası teknoloji şirketlerinin başı çektiği yarışta Çin şirketleri de bir hayli yol aldı. 

Sosyal medya ağlarındaki bu rekabet, sektörün önde gidenlerinin bazı şirketleri bünyesine katarak alanda daha da büyümesine yol açıyor. Bu, kimi zaman da üyelerin kişisel nitelikteki verilerinin araştırma şirketlerine satışıyla gündeme geliyor. Ancak çok sayıda insana erişim fırsatı sağlayan bu veriler birçok araştırma şirketi için inanılmaz bir kaynak ve bunu elinde bulunduranlar için milyonlarca dolar anlamına geliyor. Zira, bu ağların kullanıcı sayıları artık milyarlarla ifade ediliyor. 

Çoğu kullanıcı için basit bir uygulama gibi gözüken bu ağların geri planında devasa bir teknoloji rekabet yatıyor. Bu teknoloji rekabet şirketler arasında olduğu kadar ülkeler arasındaki bir rekabet aynı zamanda. Zira bu alandaki teknolojik gelişmeler ülkeleri güvenlik sistemlerinden seçimlerine kadar birçok alanda etkileyecek boyuta ulaştı.

Bunun kamuoyuna yansıyan örnekleri ABD'deki 2016 seçimlerinde yaşandı. Arkasında Rus istihbaratının olduğu öne sürülen sosyal medya operasyonlarının seçim güvenliğini tehdit edecek boyuta ulaştığı da iddia edildi. Bir diğer örnek ise Facebook'un kullanıcı verilerini Cambridge Analytica'ya satması ve sonrasında yaşanan süreç idi. Bir başka örnek ise İsrail istihbaratıyla bağlantı olduğu söylenen bir siber güvenlik şirketinin Tiktok'un güvenlik açığını ortaya çıkarmasıydı. Bu açığın kapatılması sürecinde Tiktok'un kullanım koşullarını ''anti-semitizm içerikli paylaşımları engelleme''yi de içerecek şekilde güncellemesi muhtemelen rastlantıydı. Ancak, Çin merkezli Tiktok bu kez de Trump yönetiminin hedefinde yer alacaktı.

Günümüzde siber güvenlik, bir teknolojik kavram olmanın yanı sıra uluslararası istihbarat çekişmelerinin kavramları arasına da girmiş durumda. Bunda sosyal paylaşım ağlarının ulaştığı teknolojik ve kitlelere erişim gücü de etkili oluyor. Bu rekabet sosyal paylaşım kuruluşlarının hangi ülkeye ait olduğuna bakınca daha da belirginleşiyor. 

Sosyal medya ağlarından bazıları ve onlara ilişkin kısa bilgileri şöyle sıralamak mümkün:

Facebook 

Facebook, küresel alanda 2 milyardan fazla kişinin kullandığı bir platform haline gelmiş durumda. Bu rakam neredeyse dünya nüfusunun üçte biri. Bu Facebook sayfalarını kitlelere ulaşmak iyi bir platform haline getiriyor. Bunun farkına varan 65 milyondan fazla işletme ve 6 milyondan fazla reklamveren de aktif olarak Facebook sayfalarını kullanıyor. Facebook kullanıcılarının neredeyse tamamı (yüzde 94) mobil uygulamalardan erişim sağlıyor. Bu da kullanıcıların nereye giderse gitsinler platforma erişim sağladığını gösteriyor. 

ABD merkezli bir şirket olan Facebook aynı zamanda WhatsApp, Instagram ve Messenger'ın da işleticisi. 

YouTube

Bir süre önce Google tarafından satın alınan YouTube kullanıcıları 2 milyara yaklaşmış durumda. Kullanıcılarının her gün milyarlarca görüntü izlediği bir video paylaşım platformu olarak faaliyet gösteriyor. 

Uluslararası İkinci büyük sosyal medya sitesi olmasının yanı sıra YouTube bünyesinde bulunduğu Google'dan sonra ikinci büyük arama motoru olarak da nitelendiriliyor.

WhatsApp

200’e yakın ülkede kullanılan bir mesajlaşma uygulaması. Aylık aktif kullanıcı sayısı 1.5 milyara ulaşıyor. Başlangıçta, WhatsApp sadece bireyler tarafından aile ve arkadaşlarıyla iletişim kurmak için kullanıldı. Facebook bünyesine katılmasından sonraki süreçte bireyler WhatsApp üzerinden işletmelerle iletişim kurmaya başladı.

Messenger 

Messenger eskiden Facebook'ta bir mesajlaşma özelliğiydi. Facebook, 2011'den sonra Messenger'ı bağımsız bir uygulamaya dönüştürdü ve özelliklerini büyük ölçüde genişletti. İşletmeler için artık Messenger'da reklam vermek, sohbet botları oluşturmak, haber bültenleri göndermek ve daha fazlasını yapmak mümkün. Aylık kullanıcı sayısı 1,3 milyara ulaşıyor. 

WeChat

WeChat, Çin ve bazı Asya ülkelerinde kullanılan bir uygulama. Mesajlaşma ve aramanın yanı sıra kullanıcılar artık çevrimiçi alışveriş ve ödeme, para transferi, rezervasyon, taksi rezervasyonu ve daha fazlası için WeChat'i kullanabiliyor. 1 milyar civarında aktif kullanıcısı var. 

Instagram

Fotoğraf ve video paylaşım temelli sosyal medya uygulaması. Fotoğraflar, videolar, hikayeler ve canlı videolar gibi çok çeşitli içerik oluşturma seçenekleri var. Ayrıca daha uzun biçimli videolar için IGTV'yi başlattı. Facebook bünyesinde katıldıktan sonra reklam almaya da başladı. Kullanıcı sayısı 1 milyara ulaşmış durumda. 

QQ 

Birçok ülkedeki kullanıcı sayısı 1 milyar sınırını zorluyor. Anlık mesajlaşmanın yanı sıra kullanıcılara avatarlarını süsleme, film izleme, çevrimiçi oyunlar, çevrimiçi alışveriş, blog yapma ve ödeme yapma imkanı sağlıyor. Çin'de özellikle gençler arasında tutulan aynı ana şirketten bir mesajlaşma uygulaması olan WeChat’in yerini almak üzere.

Tumblr

ABD merkezli sosyal ağ ve mikroblog sitesi. 2007 yılında David Krap tarafından kuruldu. 2013 yılında Yahoo tarafından satın alındı, şu anda Verizon bünyesinde. Türkçe dahil 50'ye yakın dilde ve 650 milyon kullanıcısı var. 

Qzone: 

Çin merkezli Tencent bünyesinde 2005 yılında kuruldu. Facebook ile yarışıyor ve Çin'in sosyal medyası olarak tanımlanıyor. Blog üretme, fotoğraf paylaşımı, müzik dinleme, video izleme gibi uygulamaları bünyesinde barındırıyor. 632 milyon kullanıcısı var. 

Weibon

Yine Tencent bünyesindeki bu platform 2009 yılında kuruldu. Çin’de mikro blog pazarının hakim konumda. Gündem takibi, video, ses, görüntü, metin paylaşında aktif olarak kullanılıyor. 220 milyon kullanıcısı var. 

Tik Tok: 

Çin merkezli ByteDance bünyesinde, bu ülkede Douyin olarak biliniyor. Kısa video paylaşım esasına dayanan sosyal paylaşım platformu. 500 milyon kullanıcısı var. Trump döneminde ABD'de yasaklanması gündeme gelmişti. 

Telegram

Rusya'nın Zuckerberg'i diye nitelenen Pavel Durov tarafından 2104 yılında Berlin'de kuruldu. Durov, Rusya'da kurduğu VKontakte yüzünden baskı görünce 2013 yılında ülkeden ayrılmış. Şu anda ülkeden ayrılan Duro, şu an Karayip ülkelerinden Saint Kitts and Nevis adaları vatandaşı ve şirketi de Dubai'de. Telegram'ın 500 milyondan fazla kullanıcısı bulunuyor. 

LinkedIn

2002’de kurulan ABD merkezli bir sosyal paylaşım platformu. İş dünyasından kişilerin iletişim ve bilgi alışverişinde bulunmasına yönelik hizmet veriyor. Türkçe dahil 20 dilde faaliyette, 294 milyon kullanıcısı var. 

Twitch

Amazon şirketlerinden canlı paylaşım platformu. 2007 yılında Justin tv bünyesinde kuruldu, bir süre sonra Twitch tv adıyla oyun içeriği ön plana çıkan platforma dönüştü. 2014'de Amazon'a satıldı. 100 milyon kullanıcısı var. 

Twitter

ABD merkezli, Jack Patrick Dorsey ve arkadaşları tarafından kurulan paylaşım platformu. En fazla 140 karakter kısa mesajların paylaşımı temeline dayanıyor. Dünya genelinde 400 milyona yakın kullanıcısı var. 

Twitter kurucuları 140 karakterin üzerinde, kısa makale sayılabilecek paylaşımlar için de Medium'u kurdular. Bu platformun da 60 milyon kullanıcısı bulunuyoru. Twitter kurucularının ayrıca Square ödeme sistemleri de ABD'de popüler bir uygulama. 

Signal 

WhatsApp'un kurucularından Brian Acton, platformun satın alan Facebokk yönetimi ile anlaşmazlığı düşüp ayrıldıktan sonra 2018'de Signal'i kurdu.

Viber

Asker kökenli bir İsrailli olan Talmon Marco tarafından kuruldu, G.Kıbrıs merkezli platformu daha sonra Japon şirketi Rakuten satın aldı. 260 milyon kullanıcısı var. Rakuteten aynı zamanda Kanada merkezli e-book şirketi Kobo'nun da sahibi. 

Giderek büyüyenler

Uluslararası alanda giderek pazar payını artıran, piyasa değeri milyon dolarlarla ifade edilen diğer bazı sosyal paylaşım platformlarına ilişkin bilgiler şöyle

Sina Weibo: Çin merkezli, 392 milyon kullanıcısı var. 

Reddit: ABD merkezli, kurucusu Steve Hufman, 330 milyon kullanıcısı var. 

Baidu Tieba: Çin merkezli, kullanıcı sayısı 300 milyon

Snapchat: ABD merkezli, kurucusu Evan Spiegel. 255 milyon kullanıcısı var. 

Pinterest: ABD merkezli, Ben Silbermann ve arkadaşları tarafından kuruldu. 250 milyon kullanıcıya sahip. 

Line: Güney Kore merkezli Naver Corp. bünyesinde bir platform. Kullanıcı sayısı şimdilik 200 milyon

Türkiye kökenliler

Türkiye'de ise bu alanda üç platformun adı ön plana çıkıyor. Ancak bunların diğer sosyal medya ortamlarıyla rekabete girecek duruma gelmesi zaman alacak gibi gözüküyor. Bir Turkcell uygulaması olan BiP Türkiye dışına yeni çıkmaya başladı, diğerleri ise hala Türkiye'de tanınmaya çalışıyor. Diğer bazı uygulamaların yanında kullanıcı sayısı binlerle ifade edilebilen üç platform şöyle:

BiP Messenger: Turkcell

Laff: Türk Telekom

Dedi: Bilgi Teknolojileri ve İnternet Güvenliği Derneği (BTİDER)

# YAZARIN DİĞER YAZILARI

Yazar Hakan ERSOY - Mesaj Gönder


göndermek için kutuyu işaretleyin

Yorum yazarak Bir Haber Topluluk Kuralları’nı kabul etmiş bulunuyor ve yorumunuzla ilgili doğrudan veya dolaylı tüm sorumluluğu tek başınıza üstleniyorsunuz. Yazılan yorumlardan Bir Haber hiçbir şekilde sorumlu tutulamaz.

Anadolu Ajansı (AA), İhlas Haber Ajansı (İHA), Demirören Haber Ajansı (DHA) tarafından servis edilen tüm haberler Bir Haber editörlerinin hiçbir editöryel müdahalesi olmadan, ajans kanallarından geldiği şekliyle yayınlanmaktadır. Sitemize ajanslar üzerinden aktarılan haberlerin hukuki muhatabı Bir Haber değil haberi geçen ajanstır.



Anket Kadınların haklarını kim daha çok gasp etmektedir, kadınlar mı erkekler mi?